Målet med puljen er at sikre, at sammenhængende områder med boliger, virksomheder eller sommerhuse, der forgæves har efterspurgt bedre dækning, nu kan søge tilskud til at få løst problemet. Der er i 2016 afsat 80 mio. kr. til at sætte målrettet ind i de områder, hvor teleselskaberne ikke af sig selv tilbyder en løsning til borgere og virksomheder. I årene 2017-19 er der årligt afsat 40 mio. kr.
”Det har fra begyndelsen været en prioritet for regeringen at få god bredbåndsdækning i hele Danmark. Den digitale infrastruktur er afgørende for, at danskerne kan bo og drive virksomhed over hele landet. Med bredbåndspuljen giver vi nu de områder, hvor markedet ikke kan klare det alene endnu, en håndsrækning,” siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.
En forsøgsordning
Kommunerne og lokale sammenslutninger af borgere kan søge om tilskud fra puljen på lige vilkår. Kommuner, teleselskaber og forbrugere kan på den måde finansiere udrulningen af bredbånd i deres område i fællesskab. Bredbåndspuljen er i første omgang en forsøgsordning, som skal evalueres efter to år.
”Puljen er en forsøgsordning, så vi efter et par år kan standse op og se på hvilken effekt, den har haft. F.eks. ønsker vi ikke, at puljen skal hæmme den markedsbaserede udrulning,” siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.
Bredbåndspuljen er en del af regeringens aftale om ”Vækst og udvikling i hele Danmark”. De endelige kriterier for tildeling af midler fra pulje skal nu fastsættes sammen med aftale- og teleforligskredsen, så de første tilskud kan søges i 2016.
Fakta
- Bredbåndspuljen er en del af aftalen ”Vækst og udvikling i hele Danmark”.
- Puljen er på i alt 200 mio. kr. I 2016 er der afsat 80 mio. kr., mens der fra 2017-2019 er afsat 40 mio. kr. Ordningen skal evalueres efter to år.
- Dårlig dækning betyder i udgangspunktet under 5 Mbit/s download og 1 Mbit/s upload.
- Det er forventningen, at puljen vil bidrage til bedre bredbåndsdækning for mellem 4.000 og 25.000 boliger, virksomheder eller sommerhuse.
Kontakt: Pressechef, Jesper Caruso, jesca@efkm.dk, 41 72 91 84