Vejtransporten i EU er på vej mod en større, grøn omstilling.
Ministerrådet er mandag aften blevet enige om en plan for udfasning af fossile, tunge køretøjer. Danmark har med klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard i spidsen kæmpet for mere ambitiøse krav og fuld udfasning af nye, fossile lastbiler i 2040 – men efter svære forhandlinger, der blev forsøgt trukket i en anden og mindre ambitiøs retning – er det endt med 90 pct. i 2040.
Til gengæld er Danmark lykkes med at undgå få andre krav med i pakken, som ville have gjort planen mindre ambitiøst og tilladt en ordning, der kunne have åbnet for fortsat udbredt brug af forbrændingsmotorer og dermed omgåelse. Danmark lykkedes også med at få kravene til at omfatte mindre lastbiler, busser og trailere.
”Vi skal sikre grænseoverskridende, grønne tiltag for at komme de stigende udledninger fra vejtransporten til livs – og det er det, vi gør nu. Forhandlingerne har været vanskelige, vi har fået hævet målene betydeligt, men vi er desværre ikke endt med den fulde udfasning i 2040, vi fra dansk side har kæmpet for,” siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.
"Døren er lukket til en ordning, der åbner for udbredt brug af forbrændingsmotorer, vi har undgået risiko for, at kravene kan omgås, vi har fået smidt busser, trailere og mindre lastbiler med i pakken, og der er blevet sat et højere udfasningsmål, men vi er ikke færdige endnu. Vi arbejder aktivt videre for, at vi ender med en dato for fuld udfasning - ligesom vi har med personbiler og varevogne."
Enigheden i Ministerrådet betyder, at sagen om de tunge køretøjer nu kan forhandles med Europa-Parlamentet.